Nesne Yönelimli Programlama

(Object Oriented Programming)

Object-Oriented-ProgrammingNesne yönelimli programlama türü, gelişen ve büyüyen yazılımların bakım ve geliştirme maaliyetlerini azaltmak için geliştirilmiştir. Bu türün en önemli artılarından biri, programlarda kontrolü daha kolaylaştırması olmuştur. Bu tür ile modülerlik özellikleride daha sık kullanılmaya başlanmıştır.

Programlama türlerinin hepsinde olduğu gibi Nesne yönelimli programlamada da, sıkça karşılaşılan bazı problemler var. Bu problemlere çözüm olmak üzere zamanla, tasarım desenleri geliştirilmiş ve kullanılır olmuştur.

Sıkça kullanılan bazı tasarım desenleri;

  • Adapter
  • Decoder
  • Prototype
  • Singleton
  • Factory

Biraz daha teknik detaylarına girecek olursak, nesneler (ya da class’lar), özellik ve metodlardan oluşurlar. Özellikler, program esnasında oluşan verileri saklamak, metodlarsa bir sonuç ortaya çıkarmak için kullanılırlar. Nesne yönelimli programlama da, soyutlama, miras alma ve paketleme yöntemleriyle programlar için bir iç standart ortamı da sağlanmaktadır. Bu standartlar da, hem programların ömürlerini uzatır, hem geliştirmeyi kolaylaştırır, hem de kod tekrarının azalmasını sağlar.

Nesne yönelimli programlama, bi’çok dilin de desteğiyle, programlama türleri arasında en çok kullanılanlardan biri olmuştur. Bunun en önemli sebepleri, yukarıda bahsettiğimiz; bakım ve geliştirme maaliyetlerini azaltması ve programların kontrolünü kolaylaştırması olmuştur. Ancak her program için Nesne yönelimli programala ile yazmak da gereksiz olabilir. Küçük çaplı veya kısa süreli işlerde Yordamsal veya Yapısal programlama zaman açısından daha verimli sonuçlar doğurabilir.

Kaynaklar:

Bu yazıyla, “Programlama Türleri” yazı serisine son vermiş bulunmaktayım. Umarım faydalı olmuştur…

One thought on “Nesne Yönelimli Programlama

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir